5. Financieel beleid en investeringen.

Het financieel beleid van het voorbije decennium heeft onze openbare financiën terug gezond gemaakt. Dankzij deze uitgangspositie is het mogelijk om de belastingen opnieuw te verlagen en tegelijk de schulden verder af te bouwen. Verdere schuldafbouw moet worden afgewogen tegenover bijkomende investeringen. Zonder tegenslagen is er hoe dan ook ruimte voor nieuwe initiatieven. 

5.1 Gezond financieel beleid (blijven) voeren.

- Door het gezond financieel beleid van de voorbije bestuursperiodes moet het mogelijk zijn om de komende jaren een nieuwe belastingverlaging (personenbelasting en/of onroerende voorheffing) door te voeren zonder in te boeten aan verdere investeringen. Eind 2023 stond het gecumuleerd positief resultaat van onze stad op 6,3 miljoen euro. De zogenaamde autofinancieringsmarge stond op 5,1 miljoen euro. Veel beter dan verwacht.
- De schuld per inwoner bedroeg eind 2023 nog slechts 831 euro tegenover meer dan 2.500 euro per inwoner in 2014. Daarmee zitten we ruim onder het Vlaamse gemiddelde. We hebben de voorbije 10 jaren onze schulden met meer dan 35 miljoen euro afgebouwd. Sinds 2014 zijn er geen nieuwe leningen meer aangegaan. Of er de komende jaren nieuwe leningen nodig zijn, zal afhangen van het investeringsritme alsook het economisch klimaat zoals rentevoeten, inflatie en geopolitieke onzekerheid (oorlogen, energieprijzen… ).
- Onze stad heeft deze financiële resultaten gerealiseerd terwijl ze relatief weinig middelen per inwoner krijgt uit het Vlaams gemeentefonds. Per inwoner kregen we vorig jaar 236 euro. Een pak minder dan Aarschot (342 euro) of Diest (372 euro), laat staan Leuven (703 euro) of Antwerpen (1.553). Die verschillen zijn niet objectiveerbaar. Een onrechtvaardigheid waartegen we in de komende legislatuur willen verder strijden, samen met andere steden en gemeenten. 

5.2 Investeren in de toekomst.

Het financieel beleid van de voorbije jaren verschaft ruimte voor nieuwe investeringen in onze infrastructuur. Eerder hebben we verwezen naar het de realisatie van het StadSZpark, de uitrol van het speelweefselplan en de uitvoering van het kerkenbeleidsplan alsook de infrastructuur van onze voetbalamateurclubs en de lokaalproblemen van KSA Scherpenheuvel en Chiro Testelt.
Daarnaast moet er ook geïnvesteerd worden in de eigen gebouwen, vooral met het oog op duurzaamheid en koolstofneutraliteit. Onze stad ondertekende de burgemeesterconvenant ‘duurzaamheid’ ging over tot het opstellen van een Lokaal Energie- en Klimaatactieplan (LEKP). Het is belangrijk dat we onze eigen infrastructuur door een duurzame bril evalueren. Het verduurzamen van het stedelijk patrimonium met zonnepanelen (De Keyt en De Hemmekes) is maar een begin. Het stadsmagazijn zal kortelings verhuizen naar Weg Messelbroek. En in de volgende bestuursperiode zal de herhuisvesting van de stedelijke administratie en de wijkpost van de politie, in beide gevallen mogelijks met een nieuwbouw, grondig moeten worden voorbereid. Er is ook nog het wagenpark en de nood aan bijkomende (publieke) elektrische laadpalen op ons grondgebeid.
De stedelijke lagere scholen van Keiberg en Zichem zijn sterk verouderd. Vernieuwing dringt zich op, hetzij door renovatie van de bestaande gebouwen hetzij met een nieuwbouw op een nieuwe locatie. Dit kan gebeuren met Vlaamse subsidies.
Wat het openbaar vervoer betreft blijft CD&V zich inzetten voor het behoud zowel van de stations van Zichem en Testelt als stopplaatsen als van de vlotte treinverbindingen met o.a. Brussel. Ook moeten we blijven ijveren voor een uitbreiding van de dienstverlening van De Lijn, ondanks eventuele nieuwe besparingsrondes bij De Lijn. In het kader van de Vlaamse vervoersregio staan Hoppin-punten gepland in centrum Scherpenheuvel, aan station Zichem, aan station Testelt en in centrum Averbode. Het zijn plaatsen waar men van het ene op het andere vervoersmiddel kan overstappen. Waar mogelijk wordt dit gecombineerd met voldoende parkeerplaatsen, fietsenstallingen/rekken en deelwagens.
De sluiting van de banken en dus ook van de geldautomaten is al langer een probleem. In samenwerking en overleg met Batopin willen we zoveel mogelijk cashpunten, goed gespreid over het grondgebied van onze stad. De bijkomende cashpunten op het Sint Jansplein in Averbode en het plein aan de Koestraat-Scheldelaan in Scherpenheuvel (in de vorm van een kiosk) tonen onze ambities op dat vlak.
Ook de komende jaren zal het rioleringsnetwerk (en de bijhorende wegen) verder vernieuwd worden in samenwerking met onze rioolbeheerder Riopact. De werken Op ’t Hof zijn momenteel lopend. Volgende rioleringswerken worden voorbereid: Zone Kleinschalig Wonen (Zichem). Vorststraat-Averbodeweg, Ijsbergstraat fase 3, Ballaarstraat, Martensstraat-Mortelbroekstraat, Nieuwstraat-Langestraat, Vinkeberg. De lopende werken voor een verkeersveilige doortocht van de Westelsebaan zullen normaal eind 2024 afgerond zijn.
Naast rioleringswerken denken we dat het nodig is om in het licht van de klimaatopwarming wateroverlast te voorkomen, onder meer met het openhouden of openmaken van grachten en het vrijwaren van overstromingsgebied
Met de ondersteuning van de provincie Vlaams-Brabant wordt verder werk gemaakt van erosiebestrijding. Dat was al het geval o.a. ter hoogte van Reynersveld en Kwalijkstraat. Het project Oude-Tiensebaan-Groenhoef is zo goed als afgerond. Voor de Heuvelweg wordt momenteel een dossier voorbereid. 

© Copyright 2024 - Vragen of opmerkingen? Contacteer ons