Dat jij je veilig voelt, daar gaat het ons om. De monitor van de Vlaamse overheid toont aan dat bij slechts 6% van onze inwoners een gevoel van onveiligheid leeft. Dat percentage willen we nog verminderen.
Uit onze eigen bevraging komen verder verkeersveiligheid en netheid van het openbaar domein naar voor als prioriteiten. Als CD&V engageren wij ons o.a. om schoolomgevingen en drukke verkeerspunten veiliger in te richten, om te investeren in LED-straatverlichting, om verkeersovertreders en sluikstorters meer lik op stuk te geven.
Om onze algemene veiligheid te garanderen blijft een performante politie onontbeerlijk. Dit houdt onder meer in:
- De 24/24 uur aanwezigheid van twee interventieploegen binnen de politiezone Demerdal-DSZ is een absolute must. De wijkinspecteurs moeten nog sterker aanwezig zijn in het straatbeeld. De verdere uitbouw van wijkpost Scherpenheuvel is een actiepunt.
- De drugproblematiek krijgt verder de nodige aandacht. Zowel bestrijding van de drugcriminaliteit als drughulpverlening staan voorop.
- Onze brandweerpost in Scherpenheuvel maakt deel uit van de ruimere brandweerzone. Wij zorgen ervoor dat de brandweerpost bij ons actief kan blijven via een verlenging van de gebruiksovereenkomst voor de plaatselijke kazerne met de hulpverleningszone Oost.
- De afgelopen jaren is al stevig geïnvesteerd in het verledden van de straatverlichting. Momenteel zijn ongeveer 50 % van de straatlampen LED-lampen. Dit werk gaat verder. Wanneer klaar, maakt dit het mogelijk om de straatverlichting ‘s nachts gedimd te laten branden, wat zal leiden tot een groter veiligheidsgevoel. Ook de verkeersveiligheid kan hierbij gebaat zijn.
- Alle inwoners van Scherpenheuvel-Zichem kregen de kans om een gratis reflecterend huisnummer te bekomen. Op die manier zijn panden beter zichtbaar en dus ook sneller bereikbaar voor de hulpdiensten ( brandweer, politie, ziekenwagen…). We moeten die actie regelmatig herhalen.
- In overleg met de hogere overheid en de buurgemeenten wordt laatste hand gelegd aan een plan voor het bannen van doorgaand zwaar verkeer in onze dorpskernen en woonwijken. Dit plan moeten we de komende jaren zorgvuldig uitvoeren en strikt handhaven.
- De veiligheid van de zwakke weggebruikers, fietsers en voetgangers, is voor ons prioritair. Het onderhoud, het herstellen en het vernieuwen van fiets- en voetpaden staan voorop.
- De doorgedreven uitbouw van het netwerk van trage wegen moet ervoor zorgen dat korte verplaatsingen veiliger kunnen gebeuren buiten het drukke verkeer.
- We willen extra inzetten op het veiliger maken van onze fietspaden. Vooral het vrijhouden en -maken van fietspaden, denk aan overhangend groen of sneeuw/ijs, verdienen aandacht. Met een regelmatige sensibiliseringsactie willen we het gebruik van de fietshelm stimuleren.
- In het verleden werden een aantal fietsenrekken (o.a. op de Markt in Zichem) en fietsenstallingen (o.a. aan sporthal Averbode) geplaatst. Deze inspanning moet uitgebreid worden naar locaties waar veel fietsers komen o.a. in de omgeving van de site aan de basiliek van Scherpenheuvel.
- Waar nodig realiseren we extra fietsverbindingen. De aanleg van een fietsbrug aan de Zavelbeemden tussen Messelbroek en Testelt en een fietspad tussen Zichem en Aarschot langs de spoorlijn zijn hierbij prioriteit.
- De veiligheid van al onze schoolomgevingen en schoolroutes wordt prioritair aangepakt. Het project Route2School werd de voorbije jaren uitgerold. Het is nu een kwestie van te sensibiliseren en handhaven zodat iedereen zich effectief aan de verkeersregels houdt.
- Overdreven snelheid van het autoverkeer is een vaak gehoorde klacht. Meer controles op het respecteren van snelheidslimieten via de inzet van mobiele camera’s zijn nodig. Zeker in onze woonkernen en nabij scholen. De GAS-inkomsten gaan naar het veiliger maken van fiets- en voetpaden en wegen. Maar ook naar de uitbouw van een verkeersteam binnen onze politiezone dat inzet op handhaving en sensibilisering.
- De wirwar aan verkeersborden die op sommige plaatsen doorheen de tijd is ontstaan, pakken we aan. Veiligheid en eenvoud zijn de toetssteen. Overbodige verkeersborden worden verwijderd, borden in slechte staat vervangen. Waar nodig, wordt de huidige situatie (vb. voorrang van rechts) geëvalueerd en bijgestuurd.
- In goede communicatie met de buurtbewoners en handelaars dient er werk gemaakt te worden van een parkeerplan voor de Houwaartstraat Schoonderbuken. Het huidige systeem van beurtelings parkeren zal in de nabije toekomst (2026) niet meer mogelijk zijn.
- Mooihouders, het netwerk van vrijwilligers die zwerfvuil verzamelen, willen we blijvend ondersteunen en waarderen. Ook stadsmedewerkers dragen bij tot de netheid van onze stad. Maar eigenlijk zou de inzet van deze mensen niet nodig moeten zijn. Daarom gaan we, naast sensibilisering, voor het verhogen van de pakkans voor sluikstorten. We zetten in op meer controles via mobiele camera’s.
- Onze stads- en dorpskernen willen we opfleuren met openbare bloemelementen.
- Het onderhoud van kerkhoven verdient meer aandacht en moet nog veel beter. De samenwerking met externe dienstverleners moet beter worden opgevolgd.
- Het plaatsen van hondenpoepbuizen heeft zijn nut in onze stad bewezen. Deze buizen mogen op nog meer plaatsen geplaatst worden. Aandachtspunt blijft wel het regelmatig ledigen ervan door onze stadsdiensten.
Klik op de link voor ons 4de programmapunt:
4. Scherpenheuvel-Zichem sterker op de kaart zetten