4. Scherpenheuvel-Zichem sterker op de kaart zetten.

Honderdduizenden toeristen per jaar tonen aan dat wij als stad iets te bieden hebben. Daar mogen we gerust wat trotser op zijn. Samen met lokale ondernemers en verenigingen wil CD&V Scherpenheuvel-Zichem nog sterker op de kaart zetten.
De Poort Averbode, met de abdij van Averbode als centrale aantrekkingspool binnen het Merodegebied, werd gerealiseerd. Er werd werk gemaakt van de UitPas die overigens werd gekoppeld aan de Merode pas waardoor ook kansarmen toegang krijgen tot dit aanbod.
We realiseerden de dinsdagnamiddagmarkt in Averbode. Tal van events onderstreepten onze ambitie om de gezelligste en warmste stad van Vlaanderen te worden (kermissen, carnaval, Street Art, oldtimer tractoren, food truck festival, Hill events, Tour Elentriek, ZAP, Streekproducten- en Fair Trade-markt…). In het zog van corona lanceerden we de StadSZbon. Deze werd zeer enthousiast onthaald, zowel door de zelfstandigen als de burgers.
Ondertussen hebben de wielerhoogdagen (Baloise, Dwars door het Hageland…) onze stad en omgeving voor gans het land heel duidelijk op de kaart gezet. In de komende legislatuur moeten we de vruchten plukken van deze grotere bekendheid.
We moeten de Poort Scherpenheuvel verder uitwerken en de plannen van ons StadSZpark tot uitvoering brengen. Onze eigen toeristische dienst werd ondergebracht in het Huis van de Aartshertogen en zo dichter bij de basiliek gebracht en meer functioneel uitgebouwd. Dat moet het startschot zijn voor een meer professionele stadsmarketing om onze troeven meer gericht uit te spelen. Ons toeristisch aanbod, samen met ons rijke cultuurhistorisch erfgoed, moet beter worden gepromoot en dit in verdere samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant.
De zorg voor het cultuurhistorisch erfgoed blijft voor ons een aandachtspunt. De oprichting van een Erfgoedhuis voor het verzamelen en ontsluiten van erfgoedstukken blijft een actiepunt. De locatie kan tevens fungeren als informatiepunt en ontmoetingsplaats voor onze erfgoedverenigingen en geïntereseerden.
Ook de culturele infrastructuur draagt bij tot de uitstraling van onze stad. GC Den Egger, de Openbare Bibliotheek, Huize Ernest Claes en de Hagelandse Academie afdeling Muziek en Woord (Scherpenheuvel) en afdeling Beeldende Kunst (Testelt) zijn belangrijke ankerpunten. Zij blijven onze aandacht wegdragen zowel wat de gebouwen als hun werking betreft.
Via city marketing, digitale media en een aantal nieuwe initiatieven willen we onze stad aantrekkelijker maken voor inwoner en bezoeker. We zijn niet toevallig een blikvanger in het Merodegebied, maar bovenal ster van de Lage Landen.  

4.1 Locale economie versterken.

Onze stad heeft weinig mogelijkheden voor het voeren van een doorgedreven economisch beleid. We beschikken niet over industrieterreinen en ruimtelijk zijn de mogelijkheden daartoe beperkt, zo niet onbestaande. We moeten daarom maximaal inspelen op lokale economische activiteiten enerzijds en zachte recreatie anderzijds.
- We geven een stem aan lokale ondernemers. Door een krachtige advies- en overlegraad nemen we de expertise van onze lokale ondernemers mee in de versterking van het ondernemersklimaat in onze stad. Dit willen we nog uitbreiden met een mogelijk netwerkevent tussen ondernemers en de stad, extra promotieactiviteiten, …. Steeds in samenspraak met de ondernemers zelf.
- Het marktgebeuren blijft een aandachtspunt. De zaterdagmarkt van Scherpenheuvel is één van de belangrijkste uit de regio. De nieuwe buurtmarkt van Averbode willen we graag verder promoten.
- Ook al is de duur op enkele plaatsen beperkt ( blauwe zone), parkeren is nog steeds gratis in heel onze stad. Gratis parkeren is dan ook een belangrijke, concurrentiële troef die onze lokale middenstanders ten goede komt. Dit moeten we blijven behouden. Het systeem van zorgparkeren werd met succes ingevoerd. Het bewijst zijn nut zowel voor de zorgverstrekkers als voor diegenen die zorg nodig hebben.
- Ook onze landbouwers zijn lokale ondernemers. Duurzame landbouw moet in onze stad plaats en ruimte blijven krijgen. Verder inzetten op korte keten (vb. Fairtrademarkt), investeren in erosiebestrijding, etc. zijn engagementen die wij blijven aangaan.
- De kraampjes aan de basiliek zijn een typisch beeld van onze stad. Het is zonde als er een of meerdere van deze seizoenskramen niet gebruikt worden. Daarom stellen wij voor dat één van de acht kramen (bij leegstand) bij beurtrol ter beschikking wordt gesteld aan de verenigingen van Scherpenheuvel-Zichem.
 

4.2 Nieuw toerisme stimuleren.

- Onze stad is bij uitstek gericht op zachte recreatie. Het imposant religieus en historisch erfgoed, met de basiliek van Scherpenheuvel, de abdij van Averbode en de Maagdentoren in Zichem als grote blikvangers, blijft een trekpleister. De zeven bedevaartwegen naar Scherpenheuvel werden in ere hersteld en Zichem kreeg een erfgoedwandeling, inclusief een wandel- en fietsbrug tussen het station en de Hemmekes.
- Toch is er nood aan bijkomende belevingsactiviteiten, zoals de Wielerhoogdagen, die onze stad nog sterker op de kaart zetten. Het kerkenbeleidsplan voorziet een profilering als religieus erfgoedstad via een samenwerking met alle betrokken actoren
- In het kader van stadspromotie en -marketing is er zeker vooruitgang geboekt. Een volwaardige dienst stadspromotie werd uitgebouwd. Denk ook aan de stadSZbon, het nieuwe toeristisch infopunt , ook hier de Wielerhoogdagen …. Al zijn bijkomende inspanningen wenselijk. Daarbij willen we vooral inzetten op wandel- en fietstoerisme. Bijvoorbeeld, door het toevoegen van belevingselementen op wandelroutes, door het voorzien van veilige fietsenrekken/fietsenstallingen met oplaadpunten, etc.   

Hierop volgt ons 5de programmapunt:
5. Financieel beleid en investeringen.

© Copyright 2024 - Vragen of opmerkingen? Contacteer ons